neděle 17. června 2007

Brněnská hantýrka II


Budu tedy pokračovat. Dnes vás zavedu na další místa "brněnskéch plotňáků". Zvláštní skupinou byla plotna starobrněnská, která se scházela u řeky v Pisárkách. Tam se potkávala s plotnou jundrovskou a taky z Nového Lískovce.Plotna z Vídeňky, tedy plotna starobrněnská se scházívala také na "Mendláku" (Mendlovo náměstí). Často navštěvovala již zmíněný "Oltec" (starobrněnský hřbitov).
Plotna z " Pekandy" a " Perglu" (ulice Pekařská a Kopečná) měla hnízdo u Sedmi švábů a chodila na "Pánc" (Františkov) a hlavně na "Pilc" (Špilberk), kam se chodilo tancovat.Starobrněnská plotna zabrousila i do "Augecu" (Lužánky) i když to měla poněkud z ruky. Na "Latrinu" (Koliště) chodila na "šmajchlplac" (dětské hřiště), kde se setkávala s plotnou husovickou a židenickou. Husovická a židenická plotna byla před válkou nejobávanější. Husovická plotna se scházívala v Cacovicích u splavu, plotna židenická se potulovala v "Akátkách" pod Vinohrady a v "Julcu" u "Dělňáku".
Známá byla také plotna královopolská, říkalo se jim nixmochři. V "Kéniku" jen nocovala, výpravy podnikala do "Šanghaje", která se po soumraku stávala útočištěm pro podezřelá individua. Obyvatelé "Šanghaje" si své domky stavěli sami vlastníma rukama a většinou bez povolení úřadů a z materiálu, povětšině kradeného.
Stará plotňácká místa patří minulosti, i když, v povědomí brňanů přežívají některé názvy i dnes.Uvádím jednu písničku, jejímž autorem je Jiří Rafaj.


Brněnské borec


1. Chtěl jsem být lingvista známý a veliký
dřel jsem se po nocích světové jazyky
biflil jsem fráze a vybraná slovesa
která maj výjimek až srdce zaplesá
tak jsem dál a dál léta studoval.
2. Když potom perfektně obstál jsem u zkoušky
zašel jsem do sklípku "U Lišky Bystroušky"
byl tam však cizinec který mne šokoval
promluvil jazykem na němž jsem zkrachoval
dívky šílely když ho slyšely.
Ref.: Já su ten brněnské synek
klapu si přes Zelné rynek
mám správně střižený háro
lepší jak z tuzálu fáro
mě každé kocór hned balí
já ale šmitec a pali
su jasná špica a konec
já su ten brněnské borec.
3. S tímhletím cizincem hned jsem se seznámil
betelnó mluvnicu jsem z něho vymámil
zněla mi stokrát líp než chóry andělské
proč jsem se neučil ten hantec brněnské
sám a sám a sám furt se na to ptám.
4. Řeším teď otázku životně jedinou
proč jezdím v tramvaji a proč né šalinó
též bych rád objevil právnickou finesu
jak získat legálně brněnskou adresu
já bych totiž rád chtěl si zazpívat.
Ref.: Já su ten brněnské synek......


A ještě pár slovíček:

háro - vlasy / tuzál - Tuzex
fáro - auto / klapat - jít
balit - namluvit si / šmytec - konec
pali - pryč / borec - frajer
čórka - zlodějina / štatl - město
módr - hlad / bimz -chleba
fligna - finta, lest / šmé - podraz,trik
stařena, stařka - manželka / svišť - dítě
solit - platit / splašit - sehnat


Zdroj: přečteno v knize Štatl autor Pavel Jelínek - Číča


Žádné komentáře:

Okomentovat

Milí hosté,
jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.

Přívěsky

 Blíží se závody , na které připravuji přívěsky pro malé závodníky.