pátek 7. srpna 2020

Univerzální recept na kynuté těsto

 Tento velmi oblíbený recept na kynuté těsto, který jsem měla na svém starém blogu a o který bych nerada přišla, dávám v plen znovu. Ne kvůli sobě, já už ho mám v hlavě, ale kvůli dalším kuchařkám, které si na kynuté těsto třeba netroufají a mohl by se jim hodit. Pokud dodrží postup, nemůže se nic pokazit.

.

Univerzální recept na kynuté buchty

Tento recept je tisíckrát odzkoušený a otestovaný mnoha milovníky moučných jídel. Dostala jsem ho od maminky mé švagrové, která byla výbornou kuchařkou. Všem hospodyňkám jej můžu vřele doporučit. Stal se mým nejoblíbenějším receptem na vánočku, mazanec, buchty "Honzovky", klasické tvarohové koláče, bábovku nebo koláče na plech s ovocem. Nikdy se nestalo, že by to nevyšlo. Tak tedy do toho!!!

Kvásek:

1/4 litru vlažného mléka (pozor! ne příliš teplé, kvasnice by se umrtvily)stačí pokojová teplota

8 kostek cukru / nebo 5 polévkových lžic pískového cukru / rozmíchat v mléku, aby se rozpustil

1/2 kostičky droždí

kvásek necháme vzejít

 

Do mísy si připravíme :

50 dkg hladké mouky /je dobré ji prosít, aby se hodně provzdušnila /

špetku soli

3 žloutky

přidáme vzejitý kvásek

2 dcl stolního oleje / přidávám postupně při míchání /

Používám ruční hnětač a postupně jak těsto míchám, přidávám olej.Vypracuji hladké těsto, mísu přikryji čistou utěrkou a nechám kynout při pokojové teplotě tak dlouho, až nabyde jednou tolik.Čím déle budete míchat, tím lepší bude výsledek vaší práce. Všechno se krásně spojí a těsto bude jako samet. Po vykynutí, těsto ještě jednou přemíchejte a nechte znovu chvíli kynout.

Když dělám koláče, bábovku nebo klasické buchty udělám těsto podle receptu. Když chci těsto použít na ovocný koláč litý na plech, přidám hned do kvásku o trochu víc mléka. Jen cca 1/2 dcl . Při pečení vánočky nebo mazance naopak přidám asi dvě polévkové lžíce mouky, aby bylo těsto trošku tužší.

Bílky do těsta nedávejte, můžete je použít později třeba na bílkový chlebíček.V tom tkví právě tajemství vláčného těsta a následně výborného pečiva, které vydrží dlouho měkké a vlahé. Pokud ho rodina nespořádá ještě téhož dne.

Věřím, že budete mít s pečením stejné úspěchy jako já a pokud se do toho pustíte, budu ráda, když se se mnou podělíte o své zkušenosti.

Dodatečná poznámka:

Můžete používat i sušené kvasnice. Je to trochu jednodušší. Stejně tak můžete použít místo pískového cukru moučkový, ten přisypu hned k mouce. Na tyto změny v receptu jsem přišla postupně, když jsem pekla a já peču hodně často. Není víkend, aby u nás nebyly buchty. Jak jsem zjistila z vašich komentářů, ne všude je k dostání naše čerstvé droždí. Recept se nijak nemění, jen sušené kvasnice zamíchejte přímo do mouky, přilejte vlažné mléko, stačí i pokojová teplota, jen ne přímo z lednice a ostatní ingredience, vypracujte těsto a výsledek bude stejný. Ne vždy má také hospodyňka doma čerstvé kvasnice a tak ty sušené můžete mít v záloze. Na obrázku je droždí, které používám.

Koláče můžete ozvláštnit tím, že je uděláte menší a po upečení a vychladnutí je namočte do rozpuštěného másla do kterého přidáte trochu rumu. Potom namočte do cukru s vanilkovým cukrem. Rázem máte svatební koláčky.




Maková nádivka
25 dkg máku
1/2 l mléka
10 dkg cukru krupice
Lžička rumu, rozinky
Postup:
Mák jemně umeleme a vsypeme do vroucího mléka a za stálého míchání necháme na plotně do zhoustnutí. Pozor, rád se připaluje. Do horkého vsypeme cukr, přidáme rum a rozinky. Necháme vychladnout a potom plníme buchty.


Dodatek z 19.1.2014 :

V některých komentářích se objevuje výtka, týkající se množství oleje. Některým, většinou začínajícím hospodyňkám se zdá těsto mastné a nevykyne. V jednom případě byly použity špatné kvasnice viz. komentář č.55.
Skutečně tam přijdou 2 dcl oleje a není to moc. Důležité je, těsto dobře vypracovat.

Obrázky, které jsem dnes vložila ukazují, jak to dělám já. Mouku se sušenými kvasnicemi, mléko s rozpuštěným cukrem a žloutky dám do hnětače a spustím. Pomalu přilévám olej aby se zapracoval. Dokud není těsto hladké , nevypínám. Víc se mi osvědčil ruční hnětač se dvěma metlami, ale ten vypověděl službu. Musela jsem použít robota.


K tomuto receptu bylo na starém blogu přes 130 komentářů. Vesměs pozitivních. 

17 komentářů:

  1. Jituš, tento recept byl "poklad" blogu. I můj koment tam byl pozitivní, protože kynuté těsto se mi do té doby nedařilo, nechápu proč, ale dávala jsem rozpuštěné máslo nebo heru. U nás se nějak moc nepeče, není to vyžadováno, ale když teď občas peču, jen podle tohoto receptu. Už se to podaří a tobě patří dík, že jsi nám to tady nabídla. Prostě už se kynutého těsta "nebojím" a jdu najisto. Však když jsi přesunula blog, tohle bylo první, po čem jsem se pídila, jestli to tady je :-))). Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím to tady je , ale hodně vzadu. Patřil mezi ty první recepty, keré jsem sem dávala. Taky jsem udělala nějaké změny a dodatky. např. už nedávám pískový cukr, ale přáškový a nedělám kvásek, ale vždy jen sušené kvasnice.Aposlední koláče, které jsem pekla jsem nedělala s olejem ale vyškvařeným sádlem ze slepice. To teprve byla paráda. Jenže kdo má ve městě slepici na zabití že? Takže to v receptu nenajdeš.:-D

      Vymazat
    2. Jituš, ty jsi "vypečená", víš jak to myslím. Pečeš často a to je rozdíl. Spousta žen dělá jen na prášku do pečiva a do kynutého se nepouští. Také v některých rodinách se moc nepeče a to je právě u nás. Zajímavé je, že kdysi tu bydlela paní, která pekla na zakázku a ta občas radila, ale stejně to nebylo ono. Jinak já mám taky v zásobě sušené droždí, ale ten kvásek mě baví. Pekla jsem podle toho receptu několikrát bábovku s mákem a výborné, pak buchtu na plech s ovocem a tvarohem. Ona i ta praxe ti dodá sebevědomí a jak říkám, dnes do kynutého těsta jdu bez problémů. A to je tvoje zásluha, tady vidíš, jak může být blog užitečný. Díky. Hanka

      Vymazat
    3. Jsem ráda, že moje práce na blogu není zbytečná, ale málem byla, díky rozhodnutí blog.cz zhasnout.

      Vymazat
  2. Za tento recept moc děkuji. Nejsem žádná velká pekařka, ale jak je v receptu kvásek, obracím stránku a jdu dál. Tvůj recept určitě vyzkouším a ještě jednou díky ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
  3. Jituš tento recept jsem opsala už na blogu.cz,ale opravdu lze použít všade,kde je kynuté těsto třeba. Buchty dělám podle tohoto receptu a opravdu nejsou moc mastné. Doporučuji všem a když zkusí plno lidiček se bude stále vracet jen a jen na toto těsto...pa a díky...

    OdpovědětVymazat
  4. Fukčarinka,přidám jen chválu na toto univerzální těsto,nebát se oleje. Já přidávám ještě lžíci rumu do těsta.

    OdpovědětVymazat
  5. Zapomněla jsem napsat ještě, že dávám 1dc oleje a1dc rozpuštěného sádla vlažného. Vloni do oleje a promíchám

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak už jsem psala, když jsem pekla koláče minule, tak jsem použila místo oleje vyškvařené sádlo ze slepice. Koláče měly krásnou žluťounkou barvu, že si všichni mysleli, že ksem je přibarvila a byly neskutečně dobré. Ony něco udělaly taky žloutky od našich slepic, ale to sádlo je žlutší než olej, tak to sehrálo svoji roli.

      Vymazat
  6. Okamžitě jdu přichystat všechny suroviny,aby měly stejnou teplotu.Udělám jen pár povidlových buchet.
    Přeji krásný víkend

    OdpovědětVymazat
  7. paní Jitko, dnes jsem pekla vánočku dle Rp z mimibazaru.sk
    [Recept č. 18915 ze dne 15.10.2009 - lehká, výborná, stojí za pokus,ráda bych znala Váš názor Marie
    Rp pošlu mailem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recept je uložen a vyzkouším. Děkuji.Odpověď je taky v mailu.

      Vymazat
  8. Recept určitě vyzkouším třeba na frgál a jsem vděčný, že jsem si ho zde mohl přečíst. A ty koláče trochu jinak vypadají také báječně. Ještě jendou dík. Třeba se to ujme tak dobře jako recept jedné paní ze Slovenska na erteplové placky pečené na plotně bez tuku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recept mám vyzkoušený z poloviční dávky a s těstem se pracuje na vále velmi dobře. Přiznám se, že jsem nepřidal vejce a nepoužil mixer. S výsledkem jsem spokojen, možná bych malinko ubral oleje a nebo jeho část nahradil výše zmíněným sádlem.

      Vymazat
    2. Bez vajec??? Tak to by mě nenapadlo je vynechat.

      Vymazat

Milí hosté,
jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.

Loupáčky

500 g  hladké mouky 230 ml  mléka (pokojová teplota nebo vlažné) 100 g  změklého másla 75 g  cukru 1  vejce (pokojová teplota) 30 g  čerstvé...