neděle 16. prosince 2018

Pečeme nebo kupujeme upečené?

Na Novinkách jsem si přečetla, že Češi nepečou, raději si cukroví koupí. Ženy prý dnes na pečení nemají čas. Musí chodit do práce, mají starost o domácnost o děti atd. To se mnou trochu hnulo. Copak my jsme na tom byly jinak? Do práce jsme taky chodily, děti jsme taky vychovaly i o domácnost jsme pečovaly. Přesto všechno jsme na Vánoce pekly. Možná jsme si u toho zabrblaly, byly zchvácené úklidem a přípravami, ale nakonec nám byla odměnou spokojenost rodiny pod vánočním stromkem. Neřekla bych, že je to nedostatek času, ale spíš lenost nebo pohodlnost. Dnešní doba nabádá, nejezte sladké, je to nezdravé, ale takových poblblých názorů na stravování už jsme zažily, aspoň naše generace tolik, že já už jsem opatrná a zastávám názor, že pokud se jí vše s mírou, nemůže to ublížit. Vzpomeňte jen na spojení vajec s cholesterolem. Dnes se setkáme s tím, že to není tak zlé, jak nám lili do hlavy a podobné je to s živočišnými tuky a rostlinými oleji. Nezlobte se na mě, ale chuť řízku z krkovičky usmaženého na sádle se s tím usmaženým na oleji nedá srovnat. Takových příkladů bych mohla uvést mnohem víc ale k čemu by to bylo. Každý si na dnešní trendy ve stravování může udělat svůj názor. Já ten svůj nikomu nevnucuji ale rozhodně si nemyslím, že naši předkové byli hloupí. Tam, kde chovali čuníka, měli krávu v chlívku, slepice na dvorku, nic jiného neznali. Brambory si vypěstovali na poli, později na záhumenku, zelí naložili do škopku a to všechno byla hlavní část jídelníčku. Chleba se namazal sádlem nebo máslem, nekupovaly se salámy a podobné šmakulády a byli zdravější než jsme my dnes.V tom je možná zakopaný ten pes. Dnes se nám nabízí spousta potravin nacpaných éčky a kdoví čím. Možná se mnou budete polemizovat. Já se tomu nebráním, nejsem výživový poradce ani nemám hluboké znalosti o tom, jak by měl správný jídelníček vypadat. Vystačím si se selským rozumem. U nás doma jsme na doporučení lékařů smažili na oleji, protože tatínek měl angínu pectoris. Na infarkt stejně zemřel v nedožitých šedesáti letech a já i maminka jsme měly problémy se žlučníkem, olej neolej. U rodičů manžela se vařilo tím druhým způsobem. Smažilo se na sádle, vajíčka se jedla bez omezení a nikdy jsem neslyšela, že mají zvýšený cholesterol nebo cukrovku a další dnes velmi časté choroby. Možná proto, že jim to doktoři nekontrolovali.Nicméně zemřeli po osmdesátce. Tak teď babo raď. Ale to už jsem sklouzla od toho jestli pečeme nebo nepečeme trochu někam jinam.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Milí hosté,
jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.

Přívěsky

 Blíží se závody , na které připravuji přívěsky pro malé závodníky.