pondělí 9. února 2009

Česká zlatá kropenka

Dnešní východ slunce sliboval krásný den a nezklamal. Je opravdu krásně a tak jsem něco vyfotila. Co jsem ale chtěla hlavně vyfotit je přírůstek do kurníku a tím je osm slepiček Českých zlatých kropenek. Manžel je včera přivezl z Přerova, kde se konala burza domácího zvířectva a okrasného ptactva. Holky pocházejí z Rychnova nad Kněžnou, ale do Přerova nám je dovezl ochotný chovatel, abychom nemuseli cestovat tak daleko. Proč jsem chtěla právě tyto slepičky? Jednak jsou krásné, otužilé a umí se o sebe postarat téměř samy, mají dobrou snůšku a téměř bílá vejce. To jsou jejich hlavní přednosti, které oceňuji. České zlaté kropenky se u nás chovaly už v době vlády Karla IV. a během let málem vyhynuly. Dnes je toto plemeno zapsané jako genový zdroj ČR. Jak jsem při hledání chovatelů této drůbeže zjistila, tak na Moravě se moc nevyskytuje. Což byl další důvod, proč je zařadit do našeho hejna. Nebudu to moc okecávat prostě jsem chtěla slepice i pro oko, nejen kvůli užitku a tady jsou fotky. Z kurníku se jim moc nechtělo a tak jsem musela za nimi.



Pozorný divák objeví i sýkorky












Na první pohled se od našich původních vlašek moc neliší ale když se pozorně podíváte, rozdíl je patrný. Vlašky mají zlatý jen krk, žluté nohy a větší hřebínek, kdežto zlatá kropenka je zlatá celá a má nohy tmavé. Jejich příchod do hejna nebyl nijak dramatický. Kohout neříkal nic a jen večer než se holky usadily na hřady, vedly mezi sebou hlasitější konverzaci. Slepice už dlouho mizerně snášejí. Jedenáctičlenné hejno jen tři vajíčka denně . Teď bylo hned o tři vejce víc. Kohout bude asi spokojený, když se jeho harém rozšířil na celkový počet devatenáct. Jen aby to všechno stíhal. Vidíte jak je hodný? Klidně jsem mohla fotit. To ten minulý už by trhal.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Milí hosté,
jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.

Přívěsky

 Blíží se závody , na které připravuji přívěsky pro malé závodníky.