pondělí 29. září 2008

Ořešník kropenatý

Jako každý rok i letos bylo na naší červené lísce spousta ořechů. A jako každý jiný rok jsme nesklidili ani jeden. Proč? Je to prosté. Ořechy za nás sklidí každoročně tento ptáček. Ptáček? Ptačisko!

Zjeví se zcela nečekaně, protože má na dozrávání ořechů čuch. Nechtěla jsem tomu uvěřit. Podezřívala jsem každého, i vevrky, ale můj muž tvrdil, že je to tento pták. Jednou ráno touto dobou jsem vyšla na dvorek a koutkem oka jsem uviděla stín a něco zašustilo v koruně lísky. To zašustění způsobil odlet velkého ptáka. Zřejmě jsem ho vyplašila při jeho lupu. A co myslíte? Líska byla holá. Ani jeden oříšek. Teprve tenkrát jsem dala manželovi za pravdu. Za ta léta co nám ořešník chodí na ořechy jsem pochopila, že ho nikdy nepředběhneme a smířila jsem se s tím. Tak ať mu naše oříšky slouží. Asi je potřebuje víc než my. Já si je zase, jako každý rok koupím v marketu.
Několik fakt, která jsem o tomto "loupežníkovi" zjistila.
Ořešník je velký asi jako hrdlička. Samec a samice se navzájem neliší, mladí jedinci jsou světle hnědí a mají bělavé hrdlo. Tento pták létá těžkopádně, podobně jako sojka.
Hnízdí v jehličnatých horských lesích, v některých letech se invazně objevuje i v nížinách. Hnízdí v březnu až dubnu jednou ročně. Jeho potravou jsou lískové a limbové ořechy, bukvice, semena jehličnanů, bobule, ovoce, hmyz aj.
Ořešník kropenatý je stálý i stěhovavý pták (hlavně severské populace). Hlavní tah připadá na říjen až listopad.
Ořešník je ohrožený, zákonem zvláště chráněný druh.
A ještě jedna zajímavost. Jejich mozek je vybaven (jako u mnoha jiných druhů ptáků) velmi přesnou "GPS"kou, takže své zásoby oříšků jsou schopni najít v zimě i pod 2 metrovými závějemi sněhu !

Žádné komentáře:

Okomentovat

Milí hosté,
jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.

Přívěsky

 Blíží se závody , na které připravuji přívěsky pro malé závodníky.