středa 16. září 2020

Vánoční pečený čaj

 Včerejší krásný den jsem prožila v kuchyni. V hlubokém plechu jsem pekla ovocný čaj. Od brzkého léta jsem si mrazila ovoce tak, jak postupně dozrávalo. Jahodami počínaje, meruňkami, broskvemi, rybízem i angreštem a borůvkami, jsem dospěla až k ostružinám, rynglím, švestkám i černému jeřábu. Tak tak, že mně hluboký plech nepřetékal. To už tam ani nevešly hrušky a ani jedno jablko. To ale nevadí. I tak je čaj velmi lahodný. A taky vám napíši, poměr surovin, které jsem přidala. 

 4kg ovoce

 4kg krystalového cukru

 4 dcl rumu

 do gázy jsem svázala celou skořici a 8 hřebíčků. 



Vařila jsem víc jak 1/2 hodiny za občasného míchání, aby se rozpustil všechen cukr.  Pak jsem nalila ještě horké do připravených skleniček, uzavřela a otočila dnem vzhůru. Nechala jsem je v této poloze vychladnout. Teď jen nalepit štítky a připravit se na pečení švestkových povidel. Mám z té dávky 12 třetinkových skleniček  a 10 o něco menších. Budou následovat i povidla hrušková a taky jsem na internetu zahlédla pečený čaj z hrušek. Možná i na ten dojde.  Letos je úroda jak švestek, tak i hrušek, tak proč všechno nezpracovat. Manžel už krájí hrušky na křížalky, protože pro to vedro se za poledne nedá venku vydržet. Tak krásné babí léto už dlouho nebylo. Tak si ho všichni užívejte po svém, jak to máte rádi. 

PS. Trocha pečeného čaje zbyla, ale už to nebylo tolik, aby se naplnila další sklenička. Tak jsem si dnes ke snídani dala dvě lžičky do vyrobeného domácího jogurtu a to vám byla pochoutka!  

17 komentářů:

  1. Jsi šikulka. Já jsem ho dělala myslím vloni, ale letos nemám z čeho. Jen švestek bude moc a moc,až se lámou větve a to jsou podepřené, ale ty jsou pozdní a to budu zase čarovat aby se všechno spotřebovalo a ještě podělíme dost sousedů, aspoň na knedlíky a buchty a taky do pusy. Je to radost a dobrota. Zkusím jestli se mi příspěvek odešle, občas to u mně stávkuje. Věrka.

    OdpovědětVymazat
  2. Tedy, Jituško, smekám před tebou, jaká jsi pracovitá a šikovná. určitě to musí být dobrota, tak si pochutnávej, zasloužíš si to.

    OdpovědětVymazat
  3. Jitu, pečený čaj je dobrota, měla jsem ho jednou od snachy. Dnes jsem si vařila hruškový kompot, manžel dovezl pár padaných, tak se musely zpracovat.
    Měj hezké odpoledne.

    OdpovědětVymazat
  4. Pečený čaj jsem ochutnala teprve při jedné návštěvě v Praze, do té doby jsem o něm neměla ani ponětí. Moc mi chutnal! Za mých časů se jen klasicky zavařovalo.
    Že se urodilo hodně švestek by mě normálně nadchlo, protože bych dostala povidla, ale zrovna letos do Prahy nejedu díky té potvoře virusu 😠

    OdpovědětVymazat
  5. Dcera mě s tím seznámila taky.Ale kupovat ovoce za tyto ceny se nedá.Raději to sním čerstvé.
    Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda. Já mám ovoce z vlastní zahrádky, v obchodě bych to taky nekupovala. Nejhorší je, že všude jsou mraky jablek, švestek a rynglí, lidi to nestačí zpracovávat a ceny se v obchodech drží stále vysoko. Ani nevím, jestli ještě fungují výkupny ovoce jak tomu bývalo za minulého režimu. Já letos, ač to není moje hobby zavařuji ve velkém, protože příští rok taková úroda být nemusí a budu ráda, že něco ve sklepě mám.

      Vymazat
  6. Ve své oblíbené čajovně si kupuju rakytníkový pečený čaj. Tento váš mix ale taky vypadá moc dobře, je určitě výborný :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Povětšině to bývají směsi ovoce. Jiný neznám.

      Vymazat
  7. Pečený čaj jsem si parkrát koupila,jsem čajová.Nedávno jsem si všimla v obchodě,že nějak podražil a byla to jenom malá sklenička,asi tak na šálek čaje.To máš fajn,že máš ovoce na zahrádce.Já bych mohla tak z jablek a hrušek,co mají mladí na zahrádce.Moc mě tvůj recept zaujal a podle jiných příspěvků jsi moc šikovná.
    Hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.I z toho se dá čaj udělat.Můžeš přidat pomeranče nebo mandarinky.

      Vymazat
  8. Jituš až se zima zeptá, ty budeš zásobená a nakonec rodina taky.

    OdpovědětVymazat
  9. Jitko, děkuji za tento příspěvek. Já jsem si ho chtěla už několikrát udělat, ale nesešlo se mi více druhů ovoce. No až tady vidím, že si ho mohu připravit a uchovat mražením a pak použít. Tak snad příští rok. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výbornou chuť a vůni přidají maliny, ale ty jsem letos nějak prošvihla. Na zahrádce jich bylo pár, tak akorát jednou do pusy. Zapomněla jsem na ostružiny, dopíšu je tam.

      Vymazat
  10. Ahoj Jitko, já už skoro noc jiného nepiju. Dávám na kilo ovoce čtvrt kila cukru. Peču třičtvrtě hodiny na 200° bez míchání. Letos jsem dělala višně, rybíz, ostružiny, černé jeřabiny, špendlíky a broskve různě nakombinované, jak se to zrovna sešlo. Zbyly mi ještě 3 krabičky zamraženého rybízu. K němu přidám jablíčka. Zavařuju do litrovek, jedna sklenice mi v lednici vydrží týden až 10 dní. Na povidla nakonec nedošlo. V úterý dovezl muž synovi do Prahy 3 kg broskví a ve spíži mám ještě tři poslední kousky na mls. Jsem docela ráda, že už zahrádka pomalu končí. Dosbírám poslední rajčata, špenát, ředkvičky a hodně jablek. Měj se fajn a zavařování ZDAR!!! :-). Helena


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, to kilo cukru jsem našla na netu. Možná by se sneslo trochu míň, ale už pak není potřeba doslazovat uvařený čaj. Ono taky záleží na sladkosti ovoce. Já tam mám hodně rybízu a ten byl dost kyselý.

      Vymazat
    2. Jitko, ten čaj nedoslazuju, mám raději kyselejší. Čerstvé ovoce taky nesladím. To čtvrtkilo na konzervaci stačí. První rok se mi několik sklenic zkazilo, ale bylo to tím, že než jsem čaj nacpala do sklenic, vychladl. Teď dávám plech na sporák a zapnu pod ním plotýnku. Navíc jsem si koupila skvělý keramický trychtýř a tak nalívám rychleji.

      Vymazat
  11. Tenhle čaj dělávala moje tchýňka, je vynikající a ty jsi holka pracovitá jako včelička:-)

    OdpovědětVymazat

Milí hosté,
jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.

Loupáčky

500 g  hladké mouky 230 ml  mléka (pokojová teplota nebo vlažné) 100 g  změklého másla 75 g  cukru 1  vejce (pokojová teplota) 30 g  čerstvé...