neděle 27. září 2020

Zase jeden zavařovací den

Nevím jestli znáte ovoce zvané hruškojabko, ale správně Nashi. Stromek máme v zahradě už několik let a vždy zarodil. Není tomu jinak i letos, ale zdá se, že letos jsou plody mimořádně sladké a šťavnaté.  Vždycky jsme to jedli jen tak, ale letos mně to nedalo a chtěla jsem taky něco zavařit. Trochu mě odrazovala ta šťavnatost, ale říkala jsem si, že to nějak dopadne. Žádný návod jak toto ovoce na zimu uchovat jsem nenašla. Zvolila jsem nakonec pečení v troubě, že zase udělám povidla. Jen se ovoce trochu zahřálo, plech byl plný šťávy.  To už jsem tušila, že to nebude sranda. Pro tu ohromnou sladkost ovoce jsem na 3,7 kg ovoce dala jen 1kg cukru. Přidala jsem jeden citron, do gázy jsem svázala 1 ks skořice a 8 hřebíčků a pekla a pekla a pekla. Pořád bylo hodně tekutiny. Nakonec, když jsem nechtěla péct až do večera, použila jsem Gelfix 3:1. Tím se to zahustilo a mám z toho osm skleniček velice lahodných povidel. A aby toho nebylo málo, tak ještě ve spolupráci s manželem, který vykrajoval a loupal hrušky, jsem zavařila 19 sklenic hruškového kompotu.







Na zítřek jsem naplánovala k obědu vepřovou panenku se švestkovou omáčkou a bramborovými placičkami. Při té příležitosti budu opět péct švestková povidla. Doufám, že tím letos už zavařování zapíchnu. 

Něco jsem našla na netu: 

Nashi je velice atraktivní ovoce a stále ještě exotikou vonící ovoce, které se v českých supermarketech prodává za nehorázné ceny v porovnáním s každoroční úrodou jednoho stromu, tak proč si je nevypěstovat na vlastní zahradě? Jedná se o strom podobný hrušním a pěstebními nároky jabloně. 


Víc hledejte tady 

12 komentářů:

  1. Ty jsi přímo zavařovací génius, Jitko!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Jitu, hrušeň Nashi máme od loňska a letos už rodila. Hruštičky jsou šťavnaté a sladké, moc mi chutnají. Je to ještě mladý stromek, takže máme jen na jídlo. Věřím, že povidla jsou dobrá.

    OdpovědětVymazat
  3. Až se zima zeptá...... s úsměvem na ni vyplázneš jazyk.
    Hezký sváteční den!
    Hanka (bavi-mne-to)

    OdpovědětVymazat
  4. Jitu já jsem už se zavařováním skončila,byla záplava švestek,ale povidla taky zahušťuji gelfixem 3v1 a jsou výborný...O té hrušni Nashi slyším poprvé....Tak koukám,že ti asi nechám udělat tabuli:: Fruta u Jitky,,,pa

    OdpovědětVymazat
  5. Nashi mám moc ráda, a překvapilo mne, že je tak nenáročné na pěstování u nás. Letos jsem v době kdy bylo nejvíc švestek byla pryč a tak všechny mi opadaly a shnily. Ani na pečený čaj jsem nenasbírala. Hruškový kompot jsem vždycky milovala, doma jsme měli velkou hrušeň a tak o kompoty nebyla nouze. Teď už se hrušky velice těžko pěstují, jak se rozšířily po zahradách túje, je s hrušněmi konec, decimuje je je rez hrušňová, jejímiž hostiteli jsou právě túje.

    OdpovědětVymazat
  6. Tady se tomu ovoci říká jabkohruška a po pravdě to znám, díky nákupům v Polsku, tedy ve stáncích hned za hranicemi. Letos od vyhlášení karantény tam nejezdíme, ale jinak ty stánky se zeleninou a ovocem nemají chybu. Jabkohrušky jsme koupili kdysi na zkoušku, spíš na ochutnání, ale zachutnaly nám, takže později jsme koupili už na kompot nebo jen tak na jídlo. Jinak já nezavařuji. Hanka

    OdpovědětVymazat
  7. Jitko,až se zima zeptá,ty budeš samý úsměv. Jak to máš komu dát a také jste konzumenti, je to vynikající. Zrovna včera jsem měla zakímavý telefonický rozhovor. Známá vyhazovala kompoty staré 16 let, čteš dobře 16 let. Prý my to moc nejedli, paradox je, že tam byly i borůvky - dia styl a cukrovkáři to nechutnalo, tak to nejdedli. 40 sklenic šlo včera do pryč a ještě 40 tam ve sklepě čeká na likvidaci. Jo,když je hlava "blbá" a zavařuje o sto šest a nekomzumuje, tož bych chlapa hnala, natož lezla po stáních a sbírala borůvky a strouhala po večerech jablíčka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás jíme v zimě kompoty a taky si odvážejí děti hlavně broskve, ale i hrušky jdou na odbyt.Příští rok nemusí být na stromech nic a tak budeme rádi, že letos jsme nasyslili do foroty.

      Vymazat
  8. Já taky zavařuju poměrně dost a ledasco, ale myslím, že na tebe nemám, ale ono když je odbyt, tak se to dělá i s radostí. Moc jsem se zasmála příspěvku od Hanky- bavi mne to, to je asi veselá kopa. Tu hrušku jsem sice už jedla, ale tenkrát mi moc nechutnala, tak si jí budu muset asi koupit ještě jednou a uvidím. Známá si koupila taky stromek už dřív a chválí jí, tak bych to taky zkusila, jen jí musím znovu ochutnat. Mně už letos pomalu docházejí sklenice a švestek je pořád až dost a to nepočítám ještě nějakou zeleninu, budu se muset někde zeptat, jestli je někdo nechce vyhodit, že bych si je vzala za několik zavařenin. Ono každý rok tolik zavařování není, ale letos se to nějak sešlo, a sklenice nějak ubyly. Věrka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když už se to urodí, tak to nebudu vyhazovat. Kdybych to měla kupovat, tak taky zavařovat nebudu. My jsme už museli dokoupit 30 sklenic. Ale už budu dělat jen ta švestková povidla. Zatím leje a leje a nedá se to natrhat. Snad zítra.

      Vymazat
  9. Nashi mám 2 stromky už léta letoucí. Výborné ovoce, ale celou úrodu raději to sníme s dospělými dětmi. A také zavařuji, všechno se to v zimě šikne a když zbude, nevadí. Třeba další rok nebude nic. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat

Milí hosté,
jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.

Loupáčky

500 g  hladké mouky 230 ml  mléka (pokojová teplota nebo vlažné) 100 g  změklého másla 75 g  cukru 1  vejce (pokojová teplota) 30 g  čerstvé...