pátek 16. ledna 2015

Domácí jogurt

Rozhodla jsem se, že už nebudu kupovat jogurty, ale, budu si je dělat doma sama.Za tímto účelem jsem si koupila jogurtovač. Na netu jsem našla spoustu receptů. V některých se používají různé jogurtové kultury jinde jen jogurt s živými kulturami. Očkovací kultury jsou dost drahé a tak jsem zvolila druhou variantu. Koupila jsem si litr plnotučného mléka ( v marketech je označované jako selské), ale já je kupuji v mlékárně v Otinovsi. K tomu jeden bílý Choceňský jogurt a šla jsem na věc. Mléko jsem přivedla těsně k varu tak, aby se začalo zvedat, ale neklokotalo. Odstavila jsem je a jak chládlo a udělal se škraloup, sundala jsem ho a čekala až bude mít mléko teplotu cca 40 °C. Pak jsem do něho dala tři lžíce bílého jogurtu, dobře rozšlehala a nalila do vyvařených skleniček. Zavíčkovala a zapla jogurtovač. Za šest hodin měl být jogurt hotový. Napoprvé se to moc nepovedlo. Chuťově byl dobrý, ale neměl tu správnou konzistenci. Byl trochu řidší. Vyslechla jsem si od manžela několik poznámek o tom, že zase máme o jeden krám v domě víc. Chvíli jsem myšlenku na pokračující výrobu nechala uležet, ale když na jogurtovač manžel opět narazil a zopakoval tu nejapnou poznámku, řekla jsem si, že to přece není možné, abych ten jogurt nedotáhla k dokonalosti.
Prošla jsem si opět internet a vše kolem domácího jogurtu a říkala jsem si, že jsem zřejmě špatně odhadla teplotu a očkovací kulturu jsem asi zabila. Včera jsem si tedy dala záležet a jogurt jsem dala do mléka až když jsem cítila , že je mléko jen o málo teplejší než teplota mého prstu. Při výrobě musí být taky dodržená hygiena, aby se mléko neinfikovalo nějakou plísní, nebo cizími kvasinkami. Tentokrát to vyšlo. Jogurt je lahodný a patřičně hustý. Takže cena doma vyrobeného jogurtu se s cenou jogurtu v obchodě nedá srovnat. O cenu sice nejde, spíš o zdravý jogurt bez všelijakých příměsí, ale spočítala jsem to alespoň zhruba.

Mléko stojí 23,-Kč
Jogurt max 380 g cca 24,-Kč

Celkem 47,-Kč

Jogurt vyjde na tři várky domácího jogurtu, takže výroba jedné várky ( šesti skleniček) vyjde na 30,-Kč a tedy jedna sklenička vyjde na 5,-Kč. S přidáním domácí marmelády o nějaký ten halíř navíc. Vím, ještě bych měla započítat energii, kterou jogurtovač spotřeboval, ale to je asi zanedbatelné. Důležité je, že vím, co jím a to mně za trochu té námahy stojí.










Tak co, jdete do toho, nebo už to dávno provozujete?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Milí hosté,
jestliže nemáte účet na google, tak pro vložení komentáře zvolte možnost
"název/URL" (pouze kdo máte blog či webové stránky) nebo
"anonymní" (ostatní) - v tomto případě zanechte i svůj podpis, abych věděla, kdo byl na návštěvě.

Přívěsky

 Blíží se závody , na které připravuji přívěsky pro malé závodníky.